Samtykke
Hos selvejende institutioner er det ofte kun i særlige tilfælde, at der er behov for samtykke. Dette fordi de fleste behandlinger af personoplysninger kan henføres til institutionens myndighedsopgaver.
Skulle det forekomme, at der ikke findes anden lovgivning / særlovgivning, der giver ret til at behandle personoplysningerne, kan samtykke anvendes som grundlag for behandlingen af borgernes personoplysninger.
Når samtykke indhentes skal institutionen bl.a. sikre
- at samtykket er frivilligt – må eksempelvis ikke være en modydelse for service
- at samtykket kan dokumenteres – det vil sige skal være skriftligt
- at samtykker opbevares så de er tilgængelige – eksempelvis i forbindelse med administration
- at samtykket til en hver tid kan trækkes tilbage - det vil sige at behandlingen af personoplysninger skal kunne stoppes med det samme. Desuden skal personoplysninger, der er indhentet kunne slettes med det samme
- at samtykkeregler ift. børn overholdes
- at samtykket overholder krav til udformning. Eksempelvis krav til den information, som skal gives forud for meddelelse af samtykke; krav om et klart og let forståeligt sprog mv.
I Håndbogen under afsnit 2.3 ”Samtykke” fremgår de nærmere detaljer om håndteringen af samtykke og de mere detaljerede regler. Herunder finder du direkte links til samtykkeskabeloner:
- Samtykkeerklæring generel
- Samtykkeerklæring deling af billeder
- Samtykkeerklæring deling af billeder medarbejdere
- Samtykkeerklæring referencer
Kontakt DPO hvis der er i tvivl om vurdering og anvendelse af samtykke.