Samtykke

Samtykke anvendes i særlige tilfælde

Hos selvejende institutioner er det ofte kun i særlige tilfælde, at der er behov for samtykke. Dette fordi de fleste behandlinger af personoplysninger kan henføres til institutionens myndighedsopgaver.

Skulle det forekomme, at der ikke findes anden lovgivning / særlovgivning, der giver ret til at behandle personoplysningerne, kan samtykke anvendes som grundlag for behandlingen af borgernes personoplysninger.

Når samtykke indhentes skal institutionen bl.a. sikre

  • at samtykket er frivilligt – må eksempelvis ikke være en modydelse for service
  • at samtykket kan dokumenteres – det vil sige skal være skriftligt
  • at samtykker opbevares så de er tilgængelige – eksempelvis i forbindelse med administration
  • at samtykket til en hver tid kan trækkes tilbage - det vil sige at behandlingen af personoplysninger skal kunne stoppes med det samme. Desuden skal personoplysninger, der er indhentet kunne slettes med det samme
  • at samtykkeregler ift. børn overholdes
  • at samtykket overholder krav til udformning. Eksempelvis krav til den information, som skal gives forud for meddelelse af samtykke; krav om et klart og let forståeligt sprog mv.

I Håndbogen under afsnit 2.3 ”Samtykke” fremgår de nærmere detaljer om håndteringen af samtykke og de mere detaljerede regler. Herunder finder du direkte links til samtykkeskabeloner:

  • Samtykkeerklæring generel
  • Samtykkeerklæring deling af billeder
  • Samtykkeerklæring deling af billeder medarbejdere
  • Samtykkeerklæring referencer

Kontakt DPO hvis der er i tvivl om vurdering og anvendelse af samtykke.